Jak działać teraz, by po kryzysie „spaść na cztery łapy”

Nadzwyczajny tryb pracy wywołany epidemią koronawirusa kiedyś się skończy – tego możemy być pewni. Podobnie jak tego, że przyniósł i nadal przynosi wiele zmian. Jak odnajdziemy się w codzienności po epidemii? Warto już dziś pomyśleć, jak działać teraz, by w przyszłości płynnie i sprawnie powrócić do starej (ale jednak trochę innej) rzeczywistości.

W Neuronie, po dwóch tygodniach pracy zdalnej, zebraliśmy porady licznych ekspertów, którzy dzielili się swoją eksperckością 😊 w mediach i social mediach. Wybraliśmy trzy najważniejsze sugestie, które pomagają nam przeżyć te trudne chwile i których wprowadzenie w życie, naszym zdaniem, zaprocentuje w niedalekiej (mamy nadzieję) przyszłości. Oto one:

  1. Zajmij się zaległymi projektami

Dlaczego to jest ważne? Czas kwarantanny i ograniczonej komunikacji bezpośredniej może skutecznie dezorganizować standardowe zadania i procedury. U niektórych klientów macie zapewne mnóstwo pracy, ale część zespołu prawdopodobnie szuka sobie jakiegokolwiek zajęcia – bo bieżące sprawy są „zepchnięte na drugi plan” jako te mniej pilne. To niezwykle demotywujące dla pracowników (nie mówiąc o oczywistym marnotrawstwie zasobów).

Co robić? To dobry czas, by nadrobić zaległości. Jeżeli Twoja firma do tej pory nie rozpoczęła transformacji cyfrowej (chmura, system time trackingu, system zarządzania projektami - my używamy zestawu chmura Microsoftu + Timely + Asana) - zrób to teraz. Zaktualizuj materiały sprzedażowe, uporządkuj stronę, opracuj koncepcje na nowe kampanie promocyjne, uwzględniające nową rzeczywistość. Dzięki mądrej organizacji pracy i perspektywicznemu spojrzeniu, a także wypracowaniu skutecznych metod komunikacji zdalnej praca pozostanie produktywna podczas kryzysu. To zaprocentuje już teraz, a jeszcze bardziej - już za kilka miesięcy!

  1. Rozmawiaj z ludźmi o kryzysie

Dlaczego to jest ważne? Nawet jeśli pracujesz w małej firmie i wszyscy robią dobrą minę do złej gry, potencjalne skutki pandemii – groźba kryzysu, obniżek płac, zwolnień –  napawają pracowników niepewnością, skutecznie obniżają ich motywację i efektywność. Stres związany z wyjątkową sytuacją i obawą o przyszłość sprzyja narastaniu napięcia, powstawaniu nieporozumień i pomyłek, łatwo o błędne interpretacje komunikatów.  

Co robić? Rozmawiaj ze swoimi podwładnymi dwa razy częściej, niż wydaje Ci się to niezbędne. Powiedz, czego można się spodziewać. Jeżeli jesteś właścicielem/zarządzającym firmy i zamierzasz za wszelką cenę utrzymać pracowników – zadeklaruj to. Twoi pracownicy nie czytają w myślach – jeżeli dotychczas traktowałeś ich dobrze, będą gotowi na poświęcenia, jeśli tylko potraktujesz ich po partnersku. Powiedz, jakie środki podejmuje firma w obliczu kryzysu, bądź otwarty na potrzeby i problemy pracowników, zapobiegaj domysłom, plotkom i dezorientacji, dementuj „fake newsy”. Aha – Twój szef też tego potrzebuje!

  1. Nie wpadaj w panikę – obserwuj i wyciągaj wnioski

Dlaczego to jest ważne? Oczywiście, że w czasie kryzysu najważniejsza jest płynność – ale nie każda organizacja automatycznie stanęła na krawędzi bankructwa. Zmiany dotyczą jednak wszystkich. W biznesie zmieni się sposób podejścia do pracy, relacje z klientami i dostawcami i ich zachowanie w trudnym momencie. Przymusowe „przeniesienie” działalności w świat wirtualny przyśpieszona cyfryzacja różnych procesów (ile to już lat mówiło się o wideokonferencjach prasowych?).

Co robić? Stan nadzwyczajny to moment, w którym budujemy zaufanie klientów i partnerów oraz uznanie ekspertów. Ograniczenia wyzwalają kreatywność. Patrz, co ciekawego robią konkurenci i powielaj najlepsze praktyki. Zmobilizuj swój zespół do tego, żeby sam przeanalizował, gdzie pojawiły się szanse rynkowe. Działanie to najlepszy lek na panikę, ponieważ dzięki temu odzyskujesz realną kontrolę. Być może powinniście coś zmienić, by lepiej odpowiadać nowej rzeczywistości rynkowej? Możliwości adaptacji może być więcej, niż się nam wydaje – należy być kreatywnym i otwartym na 

nieszablonowe rozwiązania, również w odniesieniu do treści i form naszej komunikacji.

Obecna sytuacja to szansa dla odważnych organizacji – spójrzcie tylko na przykłady VentilAid lub Szkoły w Chmurach. Gotowi? My tak!

Jak działań teraz, by po kryzysie spaść na cztery łapy_neuronblog.png

Neuron to warszawska agencja specjalizująca się w doradztwie strategicznym i prowadzeniu projektów komunikacyjnych. Do klientów firmy należą m. in. GovTech Polska, PKO Bank Polski oraz Arval. Więcej informacji: www.neuron.pl

  • Aleksandra Mroz
  • junior account executive
  • a.mroz@neuron.pl
  • Neuron Agencja public Relations