10 akronimów ze świata online, które PR-owiec musi znać
Dążenie do ekonomii języka uznawane jest obecnie za jedną z naczelnych cech komunikacji internetowej. Zwięzłość formy i treści zaznacza się na wiele sposobów m.in. ucinając części wyrazów, stosując emotikonki zamiast opisów stanów emocjonalnych czy poprzez używanie akronimów. I choć znajomość wielu z nich (takich jak ATL czy CSR) można uznać już za wiedzę dość powszechną wśród osób zajmujących się public relations, do długiej listy dołączają ciągle nowe – szczególnie z obszarów analityki online i marketingu internetowego. W tym artykule zmierzymy się z kilkoma najważniejszymi!
Spójrzmy prawdzie w oczy — żyjemy w epoce, w której czas to pieniądz, a popularne w Internecie akronimy są zwyczajnie wygodne w użyciu i pozwalają przekazać, jak najwięcej informacji w możliwie jak najkrótszym czasie.
Większość z nich, szczególnie tych odnoszących się do określeń czy wskaźników branżowych, jest międzynarodowa. Dzięki temu ułatwiają pracę w organizacjach działających na skalę światową, standaryzują komunikację i sprawiają, że unikamy nieporozumień wynikających z różnic językowych czy błędnego tłumaczenia.
Akronimy ewoluują z dnia na dzień, poniżej znajdziesz listę najpopularniejszych skrótów związanych z marketingiem internetowym i nowymi technologiami, których nie wypada po prostu nie znać!
-
CPA – Cost Per Action: kosz akcji, to opłata ponoszona przez reklamodawcę w momencie dokonania określonej „akcji” przez odbiorcę reklamy. Nie zależy od ilości kliknięć, ani emisji.
-
CPL – Cost Per Lead: rozliczenie reklamy internatowej w modelu w którym reklamodawca płaci wyłącznie za osobę, która zostawi swoje dane osobowe.
-
CPC – Cost Per Click: współczynnik efektywności reklamy. W tym modelu reklamodawca płaci za każde przekierowanie na jego stronę.
-
CPM – Cost Per Mille: model rozliczania reklamy online, w którym reklamodawcy rozliczani są nie za kliknięcia, ale za 1000 wyświetleń np. banneru.
-
CPS – Cost Per Sale: opłata, jaką ponosi reklamodawca za zakup usługi lub produktu.
-
CR – Conversion Rate: współczynnik konwersji - określenie liczby użytkowników, którzy wykonali założoną akcję (zakup, założenie konta etc.) pod wpływem określonego przekazu promocyjnego.
-
CTA – Call To Action!: określenie przycisków wzywających do podjęcia konkretnego działania (Call To Action) “Kup teraz!”, “Zobacz więcej!”, "Zapisz się!”.
-
CTR – Click Through Rate: jest to stosunek pomiędzy liczbą kliknięć a wyświetleniami reklamy mierzony w procentach.
-
PPA – Pay Per Action: model rozliczenia reklamy polegający na płatności za konkretną akcję, jak np. kliknięcie w link, czy zainstalowanie aplikacji.
-
PPC – Pay Per Click: model rozliczania reklamy online, w którym reklamodawcy płacą dopiero w chwili, gdy ich kreacja zostanie kliknięta, a użytkownik przeniesiony do strony docelowej.
Na koniec test dla odważnych. Sprawdź, ile wiesz o akronimach 😉
- Grażyna Stec
- account executive
- g.stec@neuron.pl
- Neuron Agencja Public Relations