Współpraca z influencerem – pięć praktycznych wskazówek
Dla wielu firm współpraca z influencerem to efektywny sposób reklamy produktów i usług. Według raportu przeprowadzonego przez Influencer Marketing Hub, aż 92 proc. profesjonalistów z branży uważa, że jest to skuteczna forma marketingu[1]. Jednak nie zawsze każda współpraca jest zadowalająca. Dowiedz się, jakie czynniki decydują o sukcesie kampanii.
- Wybór influencera ma znaczenie
Każda marka ma swoją osobowość. Dlatego kluczową rolą przy nawiązywaniu współpracy z infuencerem jest jego wybór – określenie punktów stycznych między twórcą a marką. Nie wystarczy w tym przypadku przegląd rankingów, które powstają zazwyczaj na podstawie zasięgu, a zasada „im większy, tym lepszy”, nie zawsze się sprawdza. Podstawą jest dobry research. Ale zanim zaczniesz szukać odpowiedniego kandydata zastanów się nad tym:
- Kto kupuje Twoje produkty lub korzysta z oferowanych usług?
- Co chcesz przekazać poprzez kampanię?
- Jaki jest cel tej kampanii?
Odpowiedź na te pytania na pewno zawęzi grupę potencjalnych kandydatów.
Odpowiednich influencerów możesz szukać na dwa sposoby – samemu – przeglądając profile w mediach społecznościowych albo za pomocą platform np. REACHaBLOGGER czy Hash.fm.
Kolejną ważną kwestią jest wiarygodność danego kandydata – jak reklamuje produkty oraz czy oznacza posty sponsorowane. Otwartość i szczerość to kluczowe kwestie, które sprawiają, że zyskują oni wierne grono obserwatorów. Rada Etyki Public Relations w ostatnim oświadczeniu prosiła, aby każda współpraca była zawsze wyraźnie zaznaczona. To uchroni przed wprowadzaniem w błąd oraz poczuciem bycia manipulowanym.
Wskazówka 💡
Znalazłeś potencjalnego kandydata? Zanim do niego napiszesz z propozycją współpracy poobserwuj go przez jakiś czas. Dzięki temu będziesz miał pewność czy widniejąca na profilu liczba fanów to efekt ciężkiej pracy czy kupna obserwatorów. Ponadto dowiesz się jakie treści publikuje oraz jakie komentarze pojawiają się pod jego postami.
Pamiętaj, wybór nie może być przypadkowy i podyktowany tylko reakcjami pod zdjęciem czy wyświetleniami filmu. Bardzo często jest tak, że osoby z mniejszymi zasięgami, mają większy wpływ na swoją społeczność, a współpraca z taką osobą przyniesie więcej dobrego dla Twojej marki.
- Od pomysłu do realizacji
Sekretem udanej kampanii jest budowanie relacji między marką a influencerem. Pamiętaj, współpraca ma być korzysta dla dwóch stron – zarówno influencera, jak i firmy. Kluczem do sukcesu jest partnerska relacja i wyjście poza schematy. Ty znasz dobrze swój produkt/usługę, a influencer swoich odbiorców. Dlatego bądź otwarty na nowe pomysły i nie bój się eksperymentować.
Współpraca Neuron APR z Youtuberem Nieprofesjonalny Rolnik dla klienta De Heus
Każda firma powinna jasno określić warunki wzajemnej współpracy. W umowie należy uwzględnić działania, które mają zostać zrealizowane przez influencera – w tym m.in. liczba publikacji zdjęć, produkcji filmików, relacja na instastory czy organizacja konkursu. Dzięki temu influencer będzie znał wymagania firmy wobec jego aktywności, a firma będzie mogła ocenić czy wszystkie warunki współpracy zostały spełnione.
Brak jasno określonych warunków współpracy oraz brak umowy może doprowadzić do tego, że pomimo przygotowanego materiału nie zostanie on wykorzystany przez influencera ani markę.
Współpraca Neuron APR z Psycholog Pisze dla klienta STS
Wskazówka 💡
Przed podpisaniem umowy:
- spotkaj się z YouTuberem;
- ustal dokładne oczekiwania klienta;
- dokładnie sprawdź, czy wcześniej realizował podobne współprace;
- ustal dokładne terminy przesyłania i akceptowania materiałów;
- przygotuj dokładny brief;
- ustal zasady publikowania treści;
- wyznaczaj optymalny termin na wprowadzenie poprawek;
- bądź w stałym kontakcie z influencerem.
- Zmierz efekty
Podsumowanie kampanii jest bardzo ważne. Pozwoli Ci wyciągnąć wnioski. Efekty można mierzyć na różne sposoby, zależy od ustaleń zawartych w umowie np. za pomocą statystyk polubień, komentarz pod sponsorowanymi postami czy liczby wykorzystanego indywidulanego kodu promocyjnego przypisanego do wybranej osoby.
[1] https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-2019-benchmark-report/
- Martyna Kotkowska
- ex-account executive (były pracownik Neuron APR, obecnie Specjalista ds. marketingu i PR w Kow-Kot)
- m.kotkowska@neuron.pl
- Neuron Agencja Public Relations