Co musisz wiedzieć, jeśli chcesz prowadzić działania public relations z w Rosji?

Tekst, który prezentujemy poniżej, jest pierwszym z serii wpisów na temat specyfiki działań public relations w różnych krajach świata. Autorami wpisów są specjaliści z agencji public relations zrzeszonych w Plexus Group, do której należy także Neuron APR.

W ciągu ostatnich dwóch dekad, rosyjska branża PR przeszła długą drogę  – od prostych działań, realizowanych za pomocą faksu i telefonu, do istotnych i złożonych kampanii multimedialnych i cyfrowych. 15 lat temu, czułam się jak kosmitka, gdy wykładowca w London PR School opowiadał o komunikacji online, komunikatach wideo i telefonicznych rozmowach konferencyjnych. Obecnie różnice w formie i środkach komunikacji właściwie się zatarły.  PR w Rosji zbliża się bardziej do standardów międzynarodowych. Jednak rosyjskie public relations ma swoje wyjątkowe cechy, które chciałabym omówić.

Wspólny język komunikacji
To co ważne, to oczywiście dobra znajomość języka rosyjskiego. Musisz płynnie pisać i mówić w tym języku. To tworzy wysoki poziom zaufania i zrozumienia pomiędzy wszystkimi uczestnikami procesu komunikacyjnego.

Znaczenie relacji nieformalnych
Nieformalne kontakty, które zawsze odgrywają kluczową rolę w komunikacji i relacjach osobistych, są szczególnie ważne w Rosji. Dlatego przedsiębiorstwa konkurują ze sobą, aby nawiązać przyjazne kontakty z mediami, rozpoczynając od miłych upominków na urodziny dziennikarzy lub na święta, aż do wyjazdów dla mediów, które wyglądają jak bardziej jak dobre wakacje niż podróże służbowe. Takie wyjazdy mogą zawierać także wizyty w drogich restauracjach i dyskotekach, a także przegląd lokalnych atrakcji. Kalendarze niektórych z moich przyjaciół dziennikarzy są wypełnione niekończącymi się wycieczkami na zaproszenie firm, chcących przekazać swoje informacje. Londyn, Genewa i Soczi … w tak konkurencyjnym środowisku specjalistom PR nie jest łatwo znaleźć drogę do umysłów i serc dziennikarzy. Tak, są bardziej eleganckie i bardzo profesjonalne sposoby komunikowania się z mediami, ale nie doprowadzą do nieformalnych kontaktów?

Lokalne smaczki
Czasami rosyjscy dziennikarze, blogerzy, redaktorzy i Twoi klienci mogą porozumiewać się z Tobą w bardzo niegrzeczny sposób i mogą nie być szczególnie uprzejmi. Często zdarza się, że nie uznają przeprosin i wymówek, nie odpowiadają na maile i nie oddzwaniają, jeśli nie jest to dla nich ważne. Cóż, taka jest lokalna etykieta biznesu i niewiele można na to poradzić!

Facebook jest sposobem na szybki kontakt z dziennikarzami
Podczas, gdy w wielu krajach Facebook służy głównie do relacji osobistych, w Rosji jest aktywnie wykorzystywany do profesjonalnej komunikacji. Korespondenci i publicyści publikują swoje artykuły, by wywołać żywe dyskusje i przyciągnąć zainteresowanie ich dziennikarską robotą. Facebook jest również świetnym miejscem do poszukiwania mówców i nawiązywania kontaktów z innymi specjalistami PR oraz przedstawicielami mediów. Niektórzy PRowcy korzystają czatu na FB, aby zaprosić dziennikarzy na konferencję prasową. Dzięki temu, proces zapraszania mediów może trwać mniej  niż 15 minut.

Press feed – skuteczna pomoc menedżera PR
Press feed jest bardzo przydatną platformą, która łączy dziennikarzy i przedstawicieli firm, odpowiedzialnych za komunikację. To system analogiczny do anglojęzycznego Help Reporter Out (HARO). Media wysyłają zapytania za pośrednictwem Press feed, poszukując ekspertów , którzy skomentują konkretny temat, wskazując termin na napisanie i objętość tekstu, której oczekują od wypowiadającego się. Firmy mogą wybrać tematy, w których są ekspertami i przesłać swoje uwagi za pośrednictwem platformy. Nowi eksperci mogą dzięki temu łatwiej znaleźć się na łamach mediów, a dziennikarze mogą szybko znaleźć ekspertów, którzy wypowiedzą się w nowych tematach. Jest to dobry sposób dla nowych mediów, dopiero wchodzących na rynek albo do uzupełnienia lokalizowanych publikacji kiedy chcemy uzyskać dobry komentarz od ekspertach z Moskwy.
TV vs. media online
Bardzo niewiele mediów interesuje się informacjami biznesowymi w skali ogólnokrajowej. Przede wszystkim, rosyjska telewizja jest upolityczniony i silnie kontrolowana przez państwo. Tylko kanał telewizji biznesowej, RBC, oferuje (przede wszystkim opłacone) formaty o tej tematyce. Lokalne stacje radiowe nadają tylko programy rozrywkowe i muzykę oraz podstawowe wiadomości gospodarcze i polityczne. Liczba tytułów na poziomie krajowym stale maleje, ponieważ przez ekspansję  mediów online oraz trudności gospodarcze doprowadziły do ​​dalszej redukcji liczby reklamodawców. Wszystkie drukowane media aktywnie rozwijają swoje formaty internetowe. Liczba portali stale rośnie, choć w rzeczywistości profesjonalne strony z wiadomościami można policzyć na palcach jednej ręki.

Dziennikarze cieszą się badaniami
Osobliwością rosyjskich mediów jest to, że chętniej niż ich zachodni odpowiednicy są skłonni używać gotowych badań i analiz i publikować ich wyniki. Im bardziej sensacyjne – tym lepiej. Zagraniczni dziennikarze z zasady oczekują podania źródeł informacji, danych i analizują uczestników badania – wolą dokładnie zbadać temat. Rosyjscy dziennikarze nie lubią analizowania informacji, chętnie korzystają z gotowych wniosków analityków. Takie podejście prasy rosyjskiej, sprawia oczywiście, że ​​życie specjalistów public relations staje się w pewnym sensie łatwiejsze.

Dobre uczynki najlepiej mają się w ciszy
Rosyjską tradycją jest, że dobre rzeczy wykonuje się bez rozgłosu. Dlatego bardzo trudno promować charytatywne projekty w mediach. Zapraszani do relacjonowania dziennikarze nierzadko odnoszą się do takiej tematyki z dezaprobatą.

Autor: Elena Kuznetsova, Gurov and Partners

Neuron to warszawska agencja specjalizująca się w doradztwie strategicznym i prowadzeniu projektów komunikacyjnych. Do klientów firmy należą m. in. Netia, Mio Technology, ZyXEL oraz Benefit Systems. Agencja została założona przez Lidię Marcinkowską i Marka Wróbla w 2001 roku, jest członkiem Związku Firm Public Relations. Więcej informacji: www.neuron.pl

  • Lidia Marcinkowska
  • ex-dyrektor zarządzająca Neuron APR, aktualnie Dyrektor naczelna komunikacji w KGHM
  • l.marcinkowska@neuron.pl
  • Neuron Agencja PR