Wanted: konstruktywna informacja zwrotna – jak ją zdobyć?

Zawód PR-owca od lat znajduje się w czołówce najbardziej stresujących profesji. Krótkie deadliny, ambitne cele, wyśrubowane KPI, wysokie oczekiwania klientów, kryzysy, które najczęściej zdarzają się w piątkowe popołudnia… Lista stresogennych czynników jest bardzo długa i powinna zawierać jeszcze jeden punkt: feedback klienta.

Proszenie o konstruktywną informację zwrotną zazwyczaj nie jest czymś naturalnym. W obawie przed negatywną opinią unikamy rozmów na temat oceny naszej pracy (a na pewno sami ich nie inicjujemy). Chcąc jednak w pełni odpowiadać na potrzeby klienta, przekraczać jego oczekiwania i w efekcie budować z nim relacje oparte na zaufaniu, musimy zapytać o informację zwrotną.

Jak to zrobić, by nie skończyło się na zwykłym: jest dobrze/źle? Jak pozyskać wartościową informację zwrotną, z której można się czegoś nauczyć? Poniżej kilka wskazówek:

  1. Zastanów się, czego oczekujesz po feedbacku?

Uznania i podziękowania za zaangażowanie? Oceny (pozytywnej bądź negatywnej) z realizacji projektu lub jednego zadania? A może ogólnej rady, co powinieneś poprawić? Informacja zwrotna na temat obszarów, w których możesz się jeszcze rozwijać, na pewno jest cenna, ale warto też zapytać o pozytywne opinie. Czy mamy w zwyczaju prosić klienta o ocenę naszej pracy nad projekcie, który zakończył się sukcesem? Raczej nieczęsto… a to może być świetna okazja do zbudowania silniejszych relacji z klientem.

  1. Pytaj o feedback natychmiast

Nie musisz organizować oficjalnego spotkania i omawiać punkt po punkcie wszystkich elementów co do których masz wątpliwości. Wymiana uwag i opinii może być krótka i odbyć się w nieformalny sposób, np. w windzie czy podczas spotkania na parkingu przed biurem. Ważne, by nie zwlekać z prośbą o informację zwrotną.

  1. Zadawaj konkretne pytania

Unikaj pytania: Czy masz jakieś uwagi do mojej pracy nad ostatnim projektem? Prawie zawsze odpowiedź brzmi: nie, a taki feedback niczego Cię nie nauczy. Zapytaj raczej: Co mogę poprawić?  Wtedy jasne jest, że prosisz o poradę i zakładasz, że jest co najmniej jedna rzecz, nad którą możesz popracować.

Pytanie zaczynające się od „jak” lub „co” sprowokuje bardziej wyczerpującą odpowiedź, np.: Jak z Twojej perspektywy wypadłem na prezentacji? Jak myślisz, co mogłem zrobić inaczej?

  1. Zapytaj o zdanie współpracowników

Szef czy przedstawiciel klienta nie muszą być jedynymi osobami, które można zapytać o informację zwrotną. Rozejrzyj się w prawo i w lewo, a czasem nawet spójrz „w dół”. Okaże się, że Twoi współpracownicy również mogą być cennym źródłem informacji.

Nie zapominaj też o tym, by dzielić się z nimi własnymi uwagami i spostrzeżeniami – w myśl zasady, że im więcej dajesz z siebie, tym więcej otrzymujesz w zamian.

  1. Bądź dobrym (otwartym) słuchaczem

Prosząc o informację zwrotną, wysyłasz sygnał o chęci do poprawy i rozwijania swoich umiejętności. Bądź gotowy nie tylko na pochwały, ale także na przyjmowanie krytyki i wyciąganie z niej odpowiednich wniosków.

 

>>> Jeżeli podobał Ci się ten post pozwól przeczytać go innym! Poniżej znajdziesz przyciski do social sharing. Możesz równiez polubić nasz fanpage na Facebooku lub profil w serwisie LinkedIn.

Możesz także za darmo pobrać dwa darmowe poradniki przygotowane przez nasz zespół: jeden o tym, jak samodzielnie przygotować warsztat komunikacyjny, a drugi - jak przygotować organizację na kryzys.

Oczywiście wszystkich zainteresowanych usługami PR zapraszamy do kontaktu: oferta Neuron Agencji PR . 

Krótko o nas: jesteśmy warszawską agencją specjalizującą się w doradztwie strategicznym i prowadzeniu projektów komunikacyjnych. Pracujemy m.in. dla PKO Banku Polskiego, Netii, J.W. Construction. Agencja została założona przez Lidię Marcinkowską i Marka Wróbla w 2001 roku, jest członkiem międzynarodowej sieci niezależnych agencji Plexus PR i Sotiria Security Comms. Więcej informacji na naszej stronie: www.neuron.pl